søndag 11. april 2010

Nye prosjekter

Påsken er over. Jeg har strikket en lue, med flerfarget mønster, ikke min sterkeste side. Kommer tilbake til dette.

Nå er jeg i gang med sommerplagg til meg selv, jakke i hvit bomull. Og tilfeldigheten skal ha det til at jeg så en film om Norwegian purl her for en tid tilbake. Ikke det at jeg studerte den så gjennomgående, men nok til at teknikken festet seg i hjernebarken. Hvorfor dette ble viktig?
Jeg bestemte meg for å ikke følge mønsteret på jakken, men heller strikke den i perlestrikk. Når jeg så hadde strikket halve bakstykket synes jeg ikke det ble spesielt fint, det ble så slaskete og rotete. Så ringte det en liten bjelle, der hun damen fra filmen snakket om å  miste tension. Så begynte jeg å strikke vrangmaskene på den måten, og vips, det ble så mye finere at jeg måtte rekke opp ned til vrangborden. Litt nedtur, men det blir såååå utrolig mye finere. 

Sikkert common knowledg, men jeg er jo selvlært. Og det ringer en bjelle om hvorfor babyjakken jeg strikket i fjor ble så slapp og stor.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar